Jedna z najbardziej wpływowych postaci współczesnej komedii brytyjskiej i nie tylko. Początkowo planował zostać dyplomatą, studiował filologię francuską i niemiecką na Uniwersytecie Cambridge. Będąc studentem dołączył do elitarnego, amatorskiego teatru studenckiego - Footlights Club, którego członkami byli inni przyszli aktorzy i komicy, tj.
John Cleese,
Graham Chapman,
Emma Thompson,
Hugh Laurie. W tym okresie Cook występował i tworzył scenariusze rewii komediowych, między innymi dla
Kennetha Williamsa. Szczyt popularności Cooka przypadł na początek lat 60. XX wieku, kiedy wraz z
Dudleyem Moorem,
Jonathanem Millerem i
Alanem Bennettem stworzył satyryczne, nowatorskie przedstawienie "
Beyond the Fringe". W późniejszych latach Cook kontynuował współpracę z
Dudleyem Moore'em, tworząc niezapomniany duet komediowy w serialach telewizyjnych ("
Not Only... But Also", "
Goodbye Again", "Behind the Fringe") i występach z cyklu "Derek and Clive". Panowie ponownie spotkali się na planach filmowych "
Jednopokojowego mieszkania", "
Psa Baskerville'ów", wspólnie stworzyli scenariusz do "
Duszy na sprzedaż, gdzie zagrali też główne role. Cook wycofał się nieco z życia medialnego po wyjeździe
Moore'a do Hollywood, poświęcając więcej czasu na prowadzenie magazynu satyrycznego "Private Eye", występując okazjonalnie w programach typu talk-show, biorąc udział w kilku mniej popularnych produkcjach ("
Szczeble kariery Michaela Rimmera"). Pod koniec lat 70. grupa Monty Pythona wystąpiła ze swoim idolem w "
Żółtobrodym" oraz w przedstawieniach charytatywnych z cyklu "The Secret Policeman's Balls". Polscy widzowie mogą pamiętać Petera Cooka przede wszystkim jako króla Ryszarda III w serialu "
Czarna Żmija". Przez wiele lat Cook borykał się z alkoholizmem, co miało wpływ w dużym stopniu na jakość jego wystąpień. Dopiero po trzecim z kolei zawartym małżeństwie udało mu się wyjść z uzależnienia, co pozwoliło na jego triumfalny powrót do życia publicznego. Niedługo przed śmiercią pojawił się w programie
Clive'a Andersona, gdzie stworzył 4 różne role. Wcielając się w postać sir Arthura Streeb-Greeblinga (stworzonego jeszcze podczas "
Not Only... But Also") w świątecznym programie telewizyjnym i audycji radiowej "Why Bother", udowodnił, że jest profesjonalistą w swoim fachu, a jego talent nie poszedł na marne, jak twierdziło wielu krytyków.